vendredi 30 novembre 2007

Slut pa praktik!

Sa var da min veckas praktik slut, funderade ett tag pa att forsoka ordna en vecka till men arligt talat sa har det inte varit sarskilt givande den har veckan. De flesta av mina fragor besvaras med "Det ar ett privat sjukhus" tex. varfor jag inte ens far titta pa nar de gynundersoker thailandska kvinnor, varfor de inte argumenterar for vaginal forlossning istallet for kejsarsnitt, varfor det ar en lakare som gor alla graviditetskontroller (varannan vecka de sista tva manaderna), varfor de gor ultraljud vid vartannat besok, varfor de gor alla koniseringar (nar man tar bort yttersta delen av livmodertappen vid cellforandringar) i narkos och inte lokalbedovning etc. i evighet. Jag for iofs lart mig en hel del mellan patienterna men fatt noll klinisk traning. Har tolkat en del spraksvarigheter, bla. ett franskt par i 60-ars aldern som kom for att kvinnan hade flytningar som tolkats som svamp och behandlats darefter till och fran i ett ar. Det visade sig att hon hade gonorre, jag forsokte forklara att det ar en STD och orsakas av bakterier, hon var fortfarande helt inne pa svamp och fragade om det kan vara vattnet hon badar i. Eh, nej, det smittar enbart via samlag sa jag da. Men hur har det gatt till fragade hon sin mig, vi har ju bara sex med varandra! Ja du, det vet jag inte svarade jag... Det ar inte direkt det enda besoket dar den fragan kommit upp.



Ska forsoka ordna en dag pa forlossningen hemma och ga med jouren en natt sa tror jag att jag har fatt med det mesta jag ska ha sett och gjort.



Men nu drar vi harifran, nasta stopp blir Koh Phi phi och sen far vi se. Vi har losa planer pa att stanna har i sodern ett par veckor och sen dra norrut sista veckan for att sen spendera nagra dagar i Bangkok innan vi far hem.



Pa ngt satt ska det ga att abbonera pa bloggen sa att man far meddelande nar det kommit ett nytt inlagg, men jag vet inte hur.



Ha det gott!

Aucun commentaire: